Dağ yordamı
Dağlık bölgelerde gündelik yaşamı sürdürebilir. Aratri geleneklerine hakimdir.
Yiyecek, su ve konmaya uygun alanları bulabilir.
Bir topluluktaki herkes ayrı ayrı yordam yoklamaz. En yüksek Yordam yoklanır ama diğerleri yardım edebilirler.
Barınma yoklamak 1 çağ sürer.
- Tutturursa: Yeterli yiyecek ve suyu edinirler. Rahat uyuyabilecekleri, güvenli bir yer bulurlar (yaralılar düzgün bakım görebilir). Ayrıca, her 2 başarı payı başına bir kişiyi seçer. Bu kişiler ertesi gün bir yoklamasını yeniden atma hakkı kazanır.
- Tutturamazsa: Başarısızlık payına göre, aşağıdaki kuralları uygular (bunlar yığılır).
- Coşarsa: Barındırdığı kişiler, ertesi gün bir yoklamalarını 1 artırırlar.
- Çuvallarsa: Barındırdığı kişiler, aşağıdaki sıkıntılara ek olarak, ertesi gün tüm yoklamalarını 1 eksiltirler.
- 1 payBarınacak yer ve su buldu ama yeterli yiyecek bulamadı ve yanlarında yiyecek yoksa aç kaldılar
- 2 payYeterli su da bulamadı ve yanlarında su yoksa, susuz kaldılar
- 3 payRahatsız bir yerde barındılar. Düzgün bakım göremediler ve uykusuz da kaldılar
- 4 paySağlıksız koşullarda barındılar ve hastalandılar.
Bu ortamda yaygın konuşulan dili gündelik konuşabilir ve anlayabilir.
Eğer bu dil anadili değilse, konuşması pek akıcı değildir ve o dili okuyup yazabilenler de, ana dili olanlar da bunu sezebilirler.
Söz konusu ortamın önemli yerlerini, yollarını, kuytularını, neresinde genellikle kimin ya da ne tür yaratıkların bulunduğunu bilir.
O ortamda yönünü kolay bulur.
Oyuncu bilmiyor olsa bile, Yordam yoklaması tutarsa, bu temel konulardaki bilgilerini tazelemesini Öykücüden isteyebilir.
- Tutturursa: Ortamdaki izleri ayırt eder. Aradığı bir iz varsa ucunu yakalar ve koşullar değişene dek bunu sürebilir. Özellikle bir iz aramıyorsa bile olup bitenleri anlayabilir.
- Tutturamazsa: İzleri süremez.
- Coşarsa: Bütün ayrıntıları okur. O izi asla kaybetmez.
- Çuvallarsa: İzleri yanlış okur.
- Birden çok kişi izleniyorsa, her iki kişi başına yoklama 1 artar.
- İzin üzerinden geçen her gün yoklamayı 1 eksiltir.
- İzin üzerinden geçen her yeni iz, yoklamayı 1 eksiltir.
- Taraflardan biri izleri silmeye uğraşıyorsa, izleyenle izlenenin Yordamları kıyaslanır.
İz sürme yoklaması sürekli tekrarlanmaz. Koşullarda değişiklik oldukça (zemin değişimi, izlediği kişinin farklı bir şey yaptığı yerler vb.) dönüm noktalarında yeniden yoklanır.
Tüm Aratri topluluklarının özel haberleşme yöntemlerini bilir, yoklama tutarsa kullanabilir ve anlayabilir.
Orada konuşulan dilde okuyup yazmayı bilir.
Ana dili değilse bile, konuşmasında bu pek belli olmamaya başlar. Akıcı ve rahat konuşabilir, şarkıları, şiirleri anlayabilir.
Yordam yoklayarak, ortamdaki yaratıklar hakkında öykücüden bilgi isteyebilir.
- Tutturursa: Başarı payına göre aşağıdaki ayrıntıları öğrenir (her evre, öncekileri de içerir).
- Tutturamazsa: Bir şey hatırlayamaz.
- Coşarsa: O yaratık türüyle ilgili her şeyi öğrenir. Ayrıca, öykücü özel değişiklikler yaptıysa bunları da fark eder.
- Çuvallarsa: Öykücü uygun gördüğü bilgileri yanlış verir.
- 0-1 payYaratığın neyle ünlü olduğunu, en bilinen saldırı biçimini ve tarzını öğrenir ama sayısal bilgi edinemez.
- 2-3 payYaratığın sayısal değerlerini (Temel ve Bağıl Özellikleri, Tepkisi, Canı vb.), ortalama üstünlüklerini ve kısıtlamalarını öğrenir.
- 4-5 payYaratığın kendine özgü üstünlüklerinden ya da kısıtlamalarından birini öğrenir. (öykücü seçer)
- 6+ payYaratıkla ilgili neredeyse her şeyi öğrenir (öykücü seçer).
Bunlar son kurallar değiller. Gerçek kural, her yaratığın altında, Yordam yoklaması başarı payına göre ne öğreneceğinin ayrıca yazması biçiminde olacak. Şimdilik, göz kararı için bu kural tutuluyor.
Her türlü bitkinin ne durumda olduğunu anlayabilir, sıra dışı bir durum varsa bunu kestirebilir.
Aratrilerin son birkaç yüzyıllık tarihini bilir ve yoklayarak anımsayabilir. Çok ayrıntılı bir konuysa 2 eksiltir.
İlgili ortamda kolay bulunabilen malzemeleri kullanarak çeşitli amaçlarla tuzaklar kurabilir ya da kurulmuş tuzakları bozabilir.
Tuzak kurmak isteyen kişi, nasıl bir tuzak kurmak istediğini betimler ve tuzağa biri düşünce ne olmasını istediğini anlatır.
Öykücü, özelliklerine göre tuzağın zorluk derecesini aşağıdaki çizelgeden belirler. Oyuncu, bu zorluk derecesi sayısınca eksilterek Yordam yoklar. Öykücü, başarı payını kenara yazar. Tuzağa düşecek olan kişi, yoklamasını bu sayıca eksiltir.
Tuzağın etkisi | Zorluk |
---|---|
Hasar verme (1z hasar başına) | +1 |
Zırh delici | +1 |
Sendeletme | +2 |
Korkutma | +2 |
Sesle ya da benzeri biçimde tuzağı kuranı uyarma | +1 |
Etkilemek istediği kişi ya da 5 adımlık yarıçap başına | +1 |
Tuzağa düşenin yoklamalarını eksiltmek (1 çağ) | +Eksilecek sayı |
Tuzağı gizlemek için ayrıca özen gösterme (düşecek olan da bu sayıda eksiltir) | +0-4 arası (oyuncu seçer). |
Tuzak kurmak da bozmak da ortalama bir sahne sürer. Ancak, süresi özellikle önemliyse (örneğin çatışma ortamındaysa);
- Kurma SüresiTuzağın zorluğu x 2 sayısınca el sürer.
- Bozma SüresiTuzağın zorluğu + 2 sayısınca el sürer.
Söz konusu ortamda Algı ve Gizlilik yoklarken 4z atar.
O ortamdaki yolculukları daha rahat ve güvenli kılar.
Başkalarının da o ortamda gizlenmesini sağlayabilir. Ancak birlikte gizlendiği kişi ve binek sayısınca eksiltir. Bu biçimde gizlenmiş topluluklar, gizlenme kurallarına bağlı değildir. Hareket edemez, pusu atamazlar.
Kılavuzun Yordam bilgisiyle rakibin Algısı kıyaslanır.
yolculuk konusunda bir şeyler eklemek lazım. --Özgür 14.33, 6 Haziran 2020 (+03)
Yoklamayı tutturabilirse, bir tözün ne durumda olduğunu, saldırıp saldırmayacağını anlayabilir ya da doğa üstü bir şeyin etkisinde olup olmadığını kestirebilir.
Söz konusu töreden bir yaratığın (insan, hayvan, yoz, ruh, çarpık vb.) nasıl düşündüğünü, aklından ne geçtiğini, o anda yalan söyleyip söylemediğini sezebilir.
Ciğer Okuma, AKIL ile kıyaslanır (öykücü gizli atar) ve Ciğer Okuyan kıyası geçerse, karşısındaki yaratığın niyetini kestirebilir, yalanını çıkarabilir ya da neye gerek duyduğunu anlayabilir.
Ayrıca; bir çatışma başlarken eğer karşısındakini önceden görebildiyse ve Ciğerini Okuyabildiyse, Tepkisini 1z artırır.
Aratri önderleriyle nasıl konuşulacağını bilir.
Aratri siyasetinin ayrıntılarına hakimdir. Siyasi ilişkileri, bağlantıları, tarihçeyi ve güncel durumu bilir.
Kayalarla konuşabilir ve doğrudan kayayı ilgilendiren konularda "evet" ya da "hayır" diye cevap alabilir.
Bir günde, Dağ Yordamı evresi sayısınca soru sorabilir.
Evrelerden sonrası
Tüm yordamların birbiriyle ilişkileri, kır-kent ayrımı, örenler konusu, deniz neresidir vb. konular burada açıklanacak ve her yordam buradan çekecek. Özgür 14.31, 5 Haziran 2020 (+03)
Bir yordamda bir şeyi biliyorsa, başka bir yerde eksilterek aynı şeyi deneyebilme konusu da var.
Yaban
Ilgana'da orman ve çöllerde kalabalık insan toplulukları yaşamaz. Dolayısıyla, buraların tam anlamıyla yordamı yoktur. Böyle yerlere "yaban" denir. Kır tanımı, Süreklerin konduğu yerler ve çevresi anlamına gelir.
Bir yörede Süreklerin konduğu yerler olduğu gibi, yaban bölgeler de olabilir. Örneğin Alaparlar ve Devşen gibi yörelerde Sürekler kondukları halde, yüzölçümünün ciddi bir bölümü yaban sayılabilir.
Öte yandan, çöller, ormanlar gibi yabancı ortamlarda bile, kır insanının tanıdık hissedeceği ortamlar bulunur.
Böyle durumlarda öykücü kır yordamının yoklanabileceği kararı verebilir. Ancak yabanda Kır yordamı yoklanmasına izin verecekse, bunu 2-4 arası eksiltmelidir.
Kent
Kırın nerede bittiği, kentin nerede başladığı ve bunların coğrafi ve düşünsel farkları konusundaki tartışma, Ilgana masal dünyasının var olma nedenidir.
Bu nedenle, öykücü bu gibi tartışmalar ve anlaşmazlıklar ortaya çıktıkça, bunları sorun olarak değil, Ilgana dünyasının temel çelişkileri olarak algılamalı ve bu tartışmalardan kaçınmak yerine, izin vermelidir.
Kentlerin 1-2 günlük çevresinde bulunan ama sur içinde kalmayan bölgelere "eksorbis" denir. Buralarda köyler, tarlalar, madenler vb. kentin destek birimleri bulunur ama ortam tam anlamıyla kent değildir.
Köylerin dışında iz sürme, barınma, genel bilgi ve benzeri durumlarda yoklanır. Ayrıca, sığıntı obalarındaki insan ilişkileri de kır yordamına girer.
Köylerin yakın çevresinde, tarla ve madenlerde toplumsal iletişim konularında yoklanır.
Temel kavramlar çoğu kent için aynı olsa da, özel yasalar, kurallar, alışkanlıklar ve tavırlar kentten kente değişebilir.
Yordamını bildiği kentin dışındaki bir kentte, bütünüyle o kente özgü bir durum söz konusu olursa, Kent Yordamını 2 eksiltir.
Kent Yordamı, eski kentler ile ilgili konularda yoklanmaz. Buralar hakkında kimsenin "yordam" sayılacak düzeyde bilgisi yoktur.
Deniz
Anakaraların kıyılarında denize 1 çağ uzakta ve bütün adalarda iz sürme, barınma, genel bilgi vb. durumlarda Deniz Yordamı yoklanır. Bu kurallarda "kıyı" olarak tanımlanan yerler de, denize ok eriminde olan yerlerdir.
Denize yakın olmalasalar bile, Vesilerle ve deniz yaratıklarıyla iletişim konularında (tavlama, ağız arama, ciğer okuma vb.) Deniz Yordamı yoklanır.
Dorman kentlerinin eksorbislerindeki köyler, deniz kenarında olsalar bile, her bakımdan Kent Yordamı kurallarına bağlıdır.
Tüten
Tüten değişkendir.
Coğrafya ne olursa olsun tüten yordamı daha iyidir
Tütene yakın konmak zorunda olan sürgün çalık obalarıyla ve yoz avcılarıyla iletişim kurarken tavlama için de Tüten Yordamı yoklanır.
Örenler
asdasd
Dağ
Ilgana'nın bazı yöreleri, Sürekler konduğu halde, kır değil dağ sayılırlar. Alaparlar ve Dumlukoyak bunlara örnektir.
Buralarda konan boylar, o yıl en çok sıkıntı çeken boylardır. Yüksek yaylalarda ve dağların eteklerindeki ovalıklarda yerleşmeye çalışırlar. Böyle yıllarda o boyların erenlerine çok iş düşer, ayrıca Dağ Yordamı bilen gezgin serüvencilerden de sıklıkla yardım alırlar.
Bazı kentlerin eksorbisleri kimi yerlerde dağlık alanlar içerir. Buralarda yerleşimlere uzak (1-2 çağ) yerlerde Dağ Yordamı geçerlidir. Dorman kentlerine bağlı köyler ve yakın çevreleri, dağlık alanlarda olsalar bile, her bakımdan Kent Yordamı kurallarına bağlıdır.
Yeraltı
Mağaralar ve benzeri yerlerde hep bu öne çıkar, coğrafyadan önce